Πέμπτη, Δεκεμβρίου 29

Σταμάτα να λες τα Μάρμαρα του Παρθενώνα


Σταμάτα να λες - Έξι μήνες προθεσμία 
Την Ακρόπολη - Στη μάχη - Ν. Λυγερός 

Melina Mercouri about 
the Parthenon Marbles

Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Σταμάτα να λες
τα Μάρμαρα του Παρθενώνα
δεν πρόκειται για ύλη
μα για ενέργεια
αφού το λάξευμα είναι 
στρατηγική διαχρονικότητας
για τον γλύπτη και να ξέρεις 
ότι δεν άρπαξαν τα καλύτερα 
απλώς αυτά που μπορούσαν 
δίχως να πέσει η όλη δομή
γι'αυτό ζήτα μόνο και μόνο 
τα γλυπτά του Παρθενώνα
αλλιώς μια μέρα 
θα σου φέρουν μάρμαρα 
και θα σου πουν
να το βουλώσεις.

Έξι μήνες προθεσμία

Έξι μήνες προθεσμία έδωσε η ΟΥΝΕΣΚΟ στην Αγγλία για να διαπραγματευτεί με την Ελλάδα όσον αφορά στην επιστροφή των ελληνικών γλυπτών του Παρθενώνα και του Ερεχθείου.
Αυτή η αλλαγή φάσης δεν είχε προβλεφθεί από τους ραγιάδες που δεν πιστεύουν σε καμία δικαιοσύνη που αμφισβητεί το δικαίωμα του ισχυρότερου.

Επιπλέον δράσεις όπως της Αλαμουντίν Κλούνεϊ του Τζέφρεϊ Ρόμπερτσον αλλάζουν τα δεδομένα και στο Διεθνές Επίπεδο και μετατρέπουν το δικαίωμα της πατρίδας μας σε δικαίωμα της Ανθρωπότητας ενάντια στη βαρβαρότητα.

Γι’ αυτόν το λόγο μετά την προθεσμία γίνεται δυνατή η προσφυγή και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Πράγμα που σημαίνει πρακτικά ότι η Αγγλία θα υποστεί μια πρακτική καταδίκη για τις πράξεις ενός βάρβαρου κλέφτη που άρπαξε και κατέστρεψε τα γλυπτά για να τα αφαιρέσει από το ναό. Καθώς η Αγγλία ανήκει στην Ευρωπαϊκή Ένωση για μη απόλαυση περιουσίας μπορεί να υπάρξει ακόμα και κατάσχεση.

Επιπλέον αν υπολογίσουμε την αξία των γλυπτών ακόμα και με τον πιο συντηρητικό τρόπο, συνδυάζοντας την με τα 200 χρόνια αρπαγής, μπορούμε να αξιολογήσουμε και το κόστος της απώλειας.

Σε κάθε περίπτωση, με αυτήν την απόφαση της ΟΥΝΕΣΚΟ, δεν μπορεί η Αγγλία να δηλώνει πια ότι η υπόθεση των γλυπτών είναι αποκλειστικά ένας ελληνικός προβληματισμός και να αδιαφορήσει γιατί δεν της προκαλεί ουσιαστικό κόστος.

Κι όπως όλη η Ακρόπολη αποτελεί από το 1987 Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, η αρπαγή των γλυπτών αφορά όλη την Ανθρωπότητα μέσω του Ελληνισμού και γι’ αυτόν το λόγο η Αγγλία είναι καταδικαστέα σε υψηλότερο βαθμό. Από εδώ και πέρα αυτή η απόφαση θα μετρά για τη συνέχεια του αγώνα μας.
Την Ακρόπολη
αν μπορούσες
να τη φανταστείς
όπως ήταν
στην Αρχαιότητα
δεν θα άφηνες
τους βάρβαρους
να δεσμεύουν
την Καρυάτιδα
και τα γλυπτά
του πολιτισμού μας
και θα πάλευες
με τους δικούς σου
για να επιστραφούν
και να ζήσουν
ελεύθερα
στην πατρίδα
του Χρόνου.


Το νοητικό σχήμα της επαναφοράς δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό, όπως το προωθούν μερικοί αντίπαλοι της πατρίδας μας. Τα γλυπτά του Παρθενώνα κι η Καρυάτιδα του Ερεχθείου είναι μοναδικά κομμάτια του πολιτισμού, αλλά όχι τα μόνα θύματα της βαρβαρότητας.

Η πρόσφατη ανακοίνωση της Αιγύπτου το αποδεικνύει ipso facto. Δέκα - εννέα κομμάτια του τάφου του Toutânkhamon θα επιστραφούν από το Metropolitan Museum of Art της New York. 

Τα περισσότερα είναι θραύσματα, αλλά τέσσερα από αυτά παρουσιάζουν ένα ιστορικό ενδιαφέρον. Ανάμεσά τους υπάρχει ένα μπρούτζινο σκυλάκι, αλλά κι ένα στοιχείο από ένα μικρό βραχιόλι, το οποίο απεικονίζει μία σφίγγα. Αυτό το παράδειγμα επαναφοράς αρχαίου δεν είναι μοναδικό και βέβαια αυτό το νοητικό σχήμα δεν αφορά αποκλειστικά αυτήν την περίοδο. 

Στα πλαίσια της συνάντηση κορυφής του G20, η Γαλλία αποφάσισε να επιστρέψει στην Κορέα, τα 297 χειρόγραφα βιβλία που βρίσκονται στην Bibliothèque nationale de France, τα οποία είχε αρπάξει το γαλλικό ναυτικό το 1866. Το συγκεκριμένο παράδειγμα αποτελεί και παραλλαγή της μεθόδου επαναφοράς, αφού η επιστροφή γίνεται με ανανεώσιμο δάνειο πενταετούς διάρκειας, δίχως ημερομηνία λήξης.

Αυτή η μεθοδολογία επέτρεψε στη γαλλική κυβέρνηση να αποφύγει να παραβιάσει το νόμο περί εκφυλισμού των έργων, που ισχύει στη Γαλλία. Έτσι οι δύο λαοί βρήκαν μία έξυπνη λύση στο πρόβλημα που δυσκόλευε τις διπλωματικές τους σχέσεις.
  • Η επίλυση έγινε και λόγω των πιέσεων που ασκήθηκαν στο πολιτικό πλαίσιο.
Το νοητικό σχήμα της επαναφοράς λειτουργεί και ενισχύεται με κάθε ανάλογη περίπτωση. Η μάχη του πολιτισμού βοηθάει και την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Κάθε πολιτισμός που ξεπέρασε τα στενά όρια των κοινωνιών του, για να προσφέρει το έργο στη συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας, πρέπει να γίνει σεβαστός από όλους μας.

Κι ο μοναδικός τρόπος για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, είναι κάθε λαός της ανθρωπότητας να είναι υπεύθυνος για τη φύλαξη αυτού του θησαυρού.Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να κινηθούμε και στις διεκδικήσεις μας όσον αφορά στα γλυπτά του Παρθενώνα και την Καρυάτιδα του Ερεχθείου. Το θέμα δεν είναι ούτε προσωπικό, ούτε εθνικό, αλλά ανθρώπινο και γι' αυτό το λόγο αφορά τόσο λίγο την κοινωνία και την καθημερινότητα.

Όμως όσο το πρόβλημα της επαναφοράς δεν λύνεται με την μέθοδο της ενοποίησης, έχουμε το χρέος να παλεύουμε για να υλοποιηθούν τα πρώτα βήματα της δικαιοσύνης των πολιτισμών και της ανθρωπότητας, αλλιώς δεν έχει νόημα να μιλάμε για μέλλον, αφού του έκλεψαν το παρελθόν του.








Στη μάχη

δεν φοβόμαστε τη φωτιά
γιατί είμαστε του φωτός
και τα μάρμαρα που σηκώνουμε
είναι τα γλυπτά μας
γιατί λαξεύσαμε τον Χρόνο
για να φανεί η μνημοσύνη
σ’ όλες τις εποχές που ήρθαν
μεταγενέστερα
και δεν καθόμαστε σε θρόνους
αλλά συνεχίζουμε πάντα όρθιοι
με το κεφάλι στον ουρανό.









Σ. Ντρέκου / Ν. Λυγερός Λόγοι
Κείμενα: Opus of N. Lygeros

Σχετικά θέματα
Τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν προσφέρθηκαν, ούτε πουλήθηκαν, αλλά ακρωτηριάστηκαν και αρπάχθηκαν από τον ίδιο τον ναό τους από το φυσικό τους χώρο και την ιστορία τους.
Τον γύρο του διαδικτύου κάνει η φωτογραφία με την κλεμμένη Καρυάτιδα που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο και ζητά να επιστρέψει στην...
Η διεκδίκηση της Καρυάτιδας δεν πρέπει να είναι μόνο παθητική. Η αναμονή σε τέτοια θέματα είναι επικίνδυνη.
...η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, η Καρυάτιδα, τα Μάρμαρα του Παρθενώνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: